Archiv kázání z Reformované kongregace Nejsvětější Trojice.

Písma opakovaně zdůrazňují důležitost toho, že Mesiáš narozený v Betlémě byl při svém obřezání pojmenován Ježíš. V tomto vyučování se proto zaměřujeme na důležitost toho, pod jakým jménem se Bůh napříč Písma zjevuje – a proč se toto jméno postupem času mění – a proč je tak důležité, abychom dnes znali a uctívali Boha Písem jako Ježíše…

O Slavnosti Narození Páně si připomínáme, že před více než dvěma tisíci lety se v Betlémě narodil Bůh jako Pastýř svého lidu, jako Pastýř, který je ode dnů věčných. A tohoto Pastýře krátce po Jeho narození přišli pozdravit – a poté o Něm hlásat – jiní, menší betlémští pastýři. Proto se zaměříme na Lukášův a Janův záznam Pánova narození a uvidíme, že jsou prodchnuty starozákonními proroctvími a předobrazy a vyzývají nás k věrnému svědectví – až na smrt…

Zkusme si to říct jednou provždy: Vánoce nejsou svátky inkarnace. Bůh Syn se nevtělil v Ježíši Nazaretském při Jeho narození, ale dávno předtím, při Jeho početí. To však nic nemění na důležitosti Vánoc. Je víc než náležité slavit narozeniny Krále králů, a to i přesto – či právě proto – že Bohem v těle byl už dávno předtím. Kdo se tedy vlastně o Vánocích narodil? Co nám Písma říkají o Božím Pomazaném, který se měl narodil z v Betlémě z Panny Marie?…

Ústřední a nejdůležitější povinností církve je uctívat Boha v Duchu a v Pravdě. Společné, liturgické, svátostné uctívání shromážděné církve není ničím menším než vedením války proti zlu, proti démonským mocnostem a jejich pozemským služebníkům. Bible nám předkládá ohromující pravdu, že v uctívání vystupujeme do nebes, připojujeme se k nebeským zástupům a Bůh na základě našeho naléhání soudí zlo a přináší nebesa na zemi. A, samozřejmě, Písmo nám toho o uctívání říká ještě mnohem víc…

Advent je obdobím očekáváním, obdobím pokání, půstu a modlitby. Nebo jím přinejmenším historicky býval. Je to něco, co je jen historickou tradicí, nebo něčím, co je možné obhájit z Písem? V tomto vyučování se zaměřujeme na tři témata: Na svátky, které nepřikazuje Bible, na půst a na to, co znamená se neustále modlit…

Mnozí se dnes dívají na kázání Božího Slova jako na intelektuální a řečnické cvičení, jako na jakousi dobrovolnou nedělní přednášku či zamyšleníčko, ze kterých si možná něco vezmu, ale možná ne, a vlastně na tom až tak nezáleží. Písmo nám však říká, že skrze ordinované služebníky Slova promlouvá Kristus sám a že ti jediní, kdo mohou být zachráněni, jsou ti, kteří s horlivostí, přičinlivostí a touhou naslouchají Slovu, které k nim přichází. Kázáno v Karlových Varech 13. 11. 2022…

Pán Ježíš Kristus porazil smrt. Naše kultura na to však zapomněla. A protože se snažíme vyrovnat se smrtí bez Krista, začali jsme o ní stále více mlčet a odsouvat ji z našich životů, a tak dnes už ani mnozí křesťané neví, jak se se smrtí správně a biblicky vyrovnat. Jaké biblické lekce se tedy potřebujeme naučit předtím, než do našich životů přijde smrt našich bližních? Kázáno v Karlových Varech 6. 11. 2022…

Naše kultura je kulturou TikToku, memů a vyprázdněných hesel. Rozsah naší pozornosti se stále zkracuje a infantilizace se nevyhýbá ani církvi a jejím bohoslužbám. Když kazatel mluví víc než 15 minut, mnozí vypínají. Písmo nám však předkládá radikálně jiný obraz uctívání – předkládá nám bohoslužby, které snadno trvají půl dne či celou noc. A tak si musíme položit otázku: Věříme společně s inspirovaným žalmistou, že den v Božích nádvořích je lepší než tisíc jinde? Kázáno v Karlových Varech dne 30.10. L. P. 2022…

Žijeme ve světě přemíry slov. Každý má potřebu mít na všechno názor a dát ho najevo. Písmo nám ale předkládá lepší cestu: Bůh, který promlouvá svět do existence a jehož Synem je Slovo, nám říká, že mnohokrát je mnohem lepší a ctnostnější zkrátka mlčet. Je mnoho věcí a témat a názorů a slov, které mezi křesťany nemají a nesmí mít své místo. Kázáno v Karlových Varech dne 23.10. L. P. 2022…

Není těžké se dnes v církvi setkat s přesvědčením, že „Každý, s kým nesouhlasím, je falešný učitel.“ A stejně tak s praxí, která implicitně říká, že „Nic jako falešné učení neexistuje.“ Tato přesvědčení jsou však dvěma stranami té samé mince či dvěma podobami toho samého problému: Problému toho, že neposuzujeme učitele podle biblických standardů. Písmo nám totiž říká, že jsou mnohé znaky, podle kterých falešné učitele poznat…