Církev je lodí, z níž Pánem vyslaní služebníci chytají ryby – shromažďují Boží vyvolené z celého světa. Nicméně, život v lodi má svá pravidla: Pánovi rybáři si musí být vědomi své nehodnosti, musí žít v bratrské lásce, v lásce eucharistické rodiny, musí být připraveni obhájit svou nakažlivou naději. Právě pak budou moci plnit posláni, k němuž byli povoláni.
Kázáno v Karlových Varech 30. 6. 2024.
1. svědek: Epištola: 1. Pt 3:8-15
– v. 8-9 – „konečně“ – přichází po pokynech pro konkrétní skupiny (v. 1 ženy, v. 7 muži) jako shrnutí života v Těle Kristově (jako v Ř 12:9-21); „jednomyslní“ – příkaz usilovat o jednotu v uvažování, žádá si komunikaci a rozhodující autoritu
– „soucitní“ – „spolucítění“; zároveň „spolutrpící“
– „plní bratrské lásky“ = „bratrsky milující“
– „milosrdní“ – „z hloubky, z vnitřností dobří“
– „pokorní“ – máme neustále pamatovat na svou vlastní malost, slabost; srov. Fp 2:2-3
– v. 9 – jsme „povoláni, abychom za zlo odpláceli dobrem, abychom nespravedlivě trpěli, a tak zdědili požehnanost“ (mimo církev, a o co více v církvi)
– „dědictví“ – to, co dává Otec Synu; spolu s Pánem trpíme, spolu s Pánem dědíme, srov. Ř 8:17-18; 1. Pt 2:21-23, „povoláni“, srov.:
– 1. Pt 1:14-15 – Bůh nás svrchovaně a milostivě povolal, abychom byli Jeho svatými dětmi;
– 2:7-9 – jsme povoláni ze tmy do světla, z nevíry k víře, ze smrti do života, od Satana k Bohu, abychom byli svatí kněží, uctívali Boha a oznamovali, jak dobrý Bůh je;
– 2:19-25 – povoláni považovat utrpení za dar a následovat příklad Mesiáše nespravedlivě trpícího pro spásu světa;
– 3:9 – povoláni odplácet za zlo dobrem, a tak být požehnaní;
– 5:10 – povoláni Bohem veškeré milosti do Kristovy věčné slávy; skutečně dobrý a milostivý Bůh nás povolává do trpícího a oslaveného Krista se vším, co k tomu patří
– v. 10-12 – citace Ž 34:13-17 (to vše nic nového, ale vždycky to tak bylo); kontext Davidova pronásledování (v. 1) pro povzbuzení pronásledovaných; povzbuzení i z v. 18-23
– v. 13 – truismus, že „dobrým se daří lépe než zlým“; křesťané charakterizovaní jako „horliví pro dobro“, srov. Ti 2:14
– především: Petr nezpochybňuje utrpení a pronásledování, ale poukazuje na fakt, že Božím věrným nedokáže nic fyzického skutečně (duchovně) ublížit, srov. L 12:4-5; Ž 56:2-5; srov. 1. Pt 1:3-5
– v. 14 – „trpět pro spravedlnost“ – ozvěna Mt 5:10-12; „když trpíte pro spravedlnost, jste proroci“, v 1. Pt 2:9 už jsme králové a kněží; naplňování Kristova vlastního života a úřadů v Jeho těle
– v. 14-16 – „nebojte se, ale posvěťte“ – odkaz do Iz 8:12-14; Pán Ježíš Kristus jako Hospodin zástupů (který jediný je svatý) a jako Chrám Božího lidu; zároveň soud nad nevěřícím Jeruzalémem
– být schopni vysvětlit a hájit víru jako vyjádření Kristova panství (a tedy ne neutrální); zároveň s jistotou, že jsme (střeženi) v Kristu, a s vědomím, že se snažíme líbit Jemu
– „naděje, kterou máte“ – křesťanský život charakterizovaný nadějí, ne strachem; srov. 1. Pt 1:3-6
2. svědek: Evangelium: L 5:1-11
– v. 1 – Pán Ježíš jako To Boží Slovo, které lidé chtějí slyšet; Boží Slovo + voda – ozvěna Gen 1
– SZ kontext:
– Jer 16:14-16 – Hospodin zaslíbil větší Exodus ke shromáždění Jeho lidu skrze rybaření a lov, Židé jako zvířata ze země, pohané jako ryby (moře jako pohanské národy); budou posláni rybáři a přijde větší Exodus ke shromáždění Božího lidu ze Židů i z pohanů
– Ez 47:1, 7-10 – z Chrámu Církve (srov. Zj) vytéká do světa voda života a rybáři v ní loví ryby
– v. 2 – „dvě lodě“ – Pán posílá lovit lidi, a posílá učedníky po dvojicích (např. L 10:1)
– „vystoupili a prali sítě“ – obraz toho, že Izrael neplní svůj úkol rybářů lidí; s Pánem ale čisté sítě ryby chytají
– v. 3 – „posadil“ – pozice autoritativního učitele; zatím jen „kousek od břehu“
– v. 4 – Pán Ježíš domluvil, ale Petr má „jít hlouběji“ a pak lovit
– v. 5 – „celou noc nic nechytili“ – SZ věk, kdy izraelští rybáři nenalovili tak, jak podle Jer a Ez měli; ale přichází Pánův příkaz
– v. 6-7 – „zabrali“ = „uzavřeli“, vždy „uzavření“ v dějinách spásy srov. Ř 11:32; „ryby“ uzavřené k milosrdenství; „velké množství“ = běžně „zástup“
– „sítě se začaly trhat“ – shromažďování lidí je často komplikovaná, chaotická práce
– je potřeba pomoc ostatních křesťanů; „společníkům“ – „podílníci“, napříč Písmem „podílníci“ s Kristem (Žd 1:9), nebeského povolání (Žd 3:1), Krista (Žd 3:14), Ducha (Žd 6:4), Boží rodinné výchovy (Žd 12:8)
– „dali znamení“ = „pokývali“; ozvěna Noema, Petr věří, že lodě přinášejí záchranu (1. Pt 3:21)
– „pomohli“ = „aby se jich chopili/aby je počali“; srov. L 1:24, 31, 36; 2:21
– v. 8-10 – ne odmítnutí; tváří v tvář Pánově moci uvědomění vlastní nehodnosti a malosti; ale právě takoví jsou vysláni do světa rybařit, srov. Iz 6:1-8
– synové „Zebedeovi“ („Hospodinův dar“) a „společníci“ (jiné, „koinonoi“), přičemž „koinonia“ jako ústřední označení pro křesťanské společenství a přijímání Eucharistie
– v. 11 – „ke břehu“ = „k zemi“, k Izraeli, srov. Sk 1:8